© Boladim ÜnvanLənkəran rayon Boladi kəndАдрес: Lənkəran rayon Boladi kənd Телефон: Telefon: +994 70 340 40 97 E-mail: E_poçt : seyranaliyev@mail.ru
Lənkəran rayonu, Boladi kəndi 1 №-li tam orta məktəbin psixoloqu K.Səfərovanın 2011-2012-ci tədris ilində I yarım il üçün apardığı Psixoloji xidmət işinin hesabatı “Məktəbdə gənclərimizi nə qədər yaxşı, hərtərəfli hazırlasalar, müstəqil Azərbaycanın gələcəyi də bir oqədər uğurlu, parlaq olar.” (Az.Res-nın ümummilli lideri) XXI əsrin tələblərinə uyğun olaraq müasir məktəbin qarşısında duran ən mühüm vəzifə şagird şəxsiyyətini formalaşdırmaqdır.Müasir məktəb hiss olunmadan psixolojiləşir və özünün aktual problemlərini məhz psixoloji məkanda həll etməyə başlayıb. XX əsrin 90-cı illərindən başlayaraq məktəblərdə “Psixoloji Xidmət” işi təşkil olunmağa başladı.Azərbaycanda bu işin təşkili və inkişafı ümummilli liderimiz H.Əliyev cənablarının ölkəmizə rəhbərlik etdiyi zamanla üst-üstə düşməsi heç də təsadüfi deyil. Məktəbli şəxsiyyətinin formalaşdırılması ixtisaslı psixoloqlarsız mümkün deyil. Məktəbə psixoloji xidmətin vəzifəsi məktəb dövründəki bütün yaş mərhələlərində uşaqların psixi və şəxsi inkişafına kömək etməkdir. Psixoloji Xidmət işi illik iş planına əsasən aylıq və müntəzəm görülən işlərə ayrılır. I yarım il üçün gördüyümüz əsas işlərdən biri I-lərin siniflərə qəbulu, onların məktəbə psixoloji hazırlıq səviyyəsinin yoxlanılması idi. Uşaqların “məktəbə psixoloji hazırlıq” anlayışı ilk dəfə 1948-ci ildə A.N.Leontyev tərəfindən işlənmişdir. Hazırlıq prosesini öyrənmək və uşaqlara düzgün istiqamət vermək Psixoloji Xidmət işinin əsasını təşkil edir. Psixoloji hazırlıq səviyyəsini yoxlamaq üçün biz cari ilin may-iyun aylarından başlayaraq hazırlıq siniflərində olan uşaqlarla müxtəlif psixoloji testlər apardıq. Psixoloji müayinədə aşağıdakı cəhətlərin aşkar edilməsinə xüsusi diqqət yetirirdik: uşağın məktəbə münasibəti, bilik ehtiyatı, nitq və təfəkkürün, hafizə və təxəyyülünün inkişaf səviyyəsi, xırda əl hərəkətlərinin inkişafı. Psixoloji müayinə zamanı aşağıdakı metodlardan istifadə etmişik: 1.Psixososioloji inkişaf dərəcəsi; S.A.Bonkoviç (test əsasında sorğu) 2.Məktəblinin intellektual inkişaf səviyyəsi; Kern-İrasek “Məktəb kamilliyi testi” 3.Xırda əl hərəkətlərinin inkişafı; 4.Diqqət və Hafizənin öyrənilməsi; 5.Nitq və Təfəkkürün inkişaf səviyyəsi;
Sosial-psixoloji yetginlik səviyyəsini öyrənmək üçün uşaqlara 20 sual verdik. Neçə yaşları olduğunu , bütövlükdə harada yaşadığımızı (ölkə, rayon, kənd),ev və çöl heyvanları və s soruşduq. Kern-İrasekin testinə əsasən uşaqlara vərəqlər payladıq. Onlar vərəqin bir üzünə bacardıqları kimi kişi rəsmi çəkdi, o biri üzünə isə nöqtələri verilmiş düzülüşə əsasən qeyd etdilər, verilən cümləni yazdılar. Digər metodlardan da müvafiq qaydada istifadə etdik. Yeni dərs ilindən direktorumuzun tapşırığı ilə uşaqlar sentyabr ayının 5-dən məktəbə gəlib siniflərdə oturmağa, məktəb mühiti ilə tanış olmağa başladılar. Biz də yarımçıq işlərimizi davam etdirdik və sentyabrın 15-nə qədər tamamladıq. Həmin siniflərdə dərs deyəcək müəllimələrlə konsultativ iş aparmaq işimizin bir hissəsi idi. Artıq bir neçə ildir ki, məktəbimizdə dərslər kurrikulum metodları ilə keçirilir. Bu kurs yeni təlim metodlarını əhatə edir və uşaqlarda idraki bacarıqların daha yüksək səviyyəsinə yiyələnməsinə şərait yaradır. Müəllimələrimiz kurrikulumla əlaqədar kurs keçmiş və sertifikat almışlar. Müzakirələrimizdən də məlum oldu ki, onlar təcrübəlidir və dərs deyəcəkləri hər bir şagirdə fərdi yanaşmağı, onların maraq və meyllərini nəzərə almağı bacarırlar. Apardığımız psixoloji müayinədən məlum oldu ki, bu il məktəbimizdə məktəbə hazır olmayan, kəkələyən, nitqi qüsurlu uşaq yoxdur. Psixoloji testlərdə 71 uşaq iştirak etdi, onlardan 23 uşaq yüksək səviyyə, 41 uşaq orta səviyyə, 7 uşaq aşağı səviyyənin göstəricilərinə uyğun gəldi. Korreksiya qrupuna düşən uşaq yoxdur. Yekun məlumatları məktəb direktoruna təqdim etmişik. Sentyabr ayından biz I siniflər üçün psixoloji xəritələrin tərtibinə də başlamışıq. Oktyabr ayında biz tez-tez I siniflərdə olur, dərsi dinləyir, uşaqların davranışlarına, müəlliməyə münasibətə, yoldaşlarına münasibətə diqqət yetirirdik. Akselerasiya şəraitində onlar məktəb həyatına daha tez adaptasiya olub. Heç bir uşaq sinifdə ağlamır, dərs qurtardıqdan sonra valideynlər məktəbə gəlir, övladlarının problemləri ilə maraqlanırlar. Uşaqlar üçün aparıcı fəaliyyət təlim olsa da, müxtəlif oyunlar oynayırlar. Evdən fərqli olaraq yaşıdları ilə oyun zamanı onların iradi xüsusiyyətləri inkişaf edir. Diqqət qeyri-ixtiyaridən ixtiyariyə doğru inkişaf etməyə başlayır. Qeyd edək ki, uşaqlar bütün hərfləri ( “R” hərfini də) normal tələffüz edə bilir. Nitqi qüsurlu uşaq yoxdur. Bu da nitqlə yanaşı onların təfəkkürünün inkişafına kömək edir. Oktyabr ayında da I-lərin psixoloji xəritələrinin tərtibini davam etdirirdik. “Xüsusi qabiliyyətli şagirdlərin aşkar edilməsi və onlarla iş aparılması” məktəb psixoloqunun gördüyü işlərdən biridir. Biz noyabr ayından bu işlərə başlayıb hər ay onu həyata keçiririk. Hazırda qabiliyyət və istedad milli sərvət hesab olunur. Onun qorunması, inkişaf etdirilməsi və xalqın xidmətinə verilməsi milli strateji məsələdir. İstedadlı uşaqları aşkar etmək və onlarla iş aparmaq üçün biz bir çox metodik vəsaitlərdən, xüsusilə E. Bəylərovun “ İstedadın psixoloji diaqnostikası” kitabından istifadə edirik. Kitabda S. Ayzenkin, E. N.Şeblanovanın, S. Renzullinin testləri məktəbli şəxsiyyətində yaradıcılıq potensialını üzə çıxarmağa geniş imkanlar yaradır. Biz bu testlərdən istifadə edərək ayrı-ayrı siniflərdə istedadlı şagirdlərimizi aşkar etməyə çalışırıq. İbdidai siniflərdə ayrıca, V-VIII siniflərdə ayrıca yaş xüsusiyyətlərinə uyğun testlərlə işləyirik. Xüsusi qabiliyyətli şagirdlərlə fərdi söhbətlər aparır, onlara müəyyən istiqamətlər veririk. Psixoprofilaktika məqsədli görüşlərin təşkili və keçirilməsi hər ay gördüyümüz işlərdən biridir. İşlərimiz bütün yaş dövrlərini əhatə etsə də, psixoprofilaktik məqsədlə daha çox yeniyetmələrlə ( VII, VIII, IX siniflər) fərdi və qrup halında görüşlər keçiririk. Yetginlik yaşına çatmamışların davranışlarında baş verə biləcək xoşagəlməz halların qarşısını almaq üçün biz onların referent qruplarının olub-olmaması, bu qrupların tərkibində hansı sosial ststusa malik insanların olması ilə maraqlanırıq. Bundan başqa şagirdlərimizin zərərli vərdişlərin ( siqaret çəkmək, spirtli içki içmək, narkotikdən istifadə) təsiri altına düşməmələri üçün biz onlarla mütəmadi söhbətlər aparır, görkəmli mütəfəkkirlərdən sitatlar gətiririk. Yeniyetmələrdən başqa biz V-XI siniflərdə bir çox psixoprofilaktik işlər görür, hər bir sinifdə oğlanlarla ayrı, qızlarla ayrı, həm fərdi, həm də qrup halında işlərimizi davam etdiririk. Onların psixi inkişafını lazımi istiqamətə yönləndirməyi bacarırıq. Müəllim və Valideynlərlə psixoloji biliklərin mənimsənilməsi üzrə iş aparmaq hər ay ( oktyabr, noyabr, dekabr ) gördüyümüz işlərdən biridir. Müəllimlərimizin əksəriyyəti orta yaşlı nəslin nümayəndələridir. Psixoloji biliklər haqqında kifayət qədər məlumatlıdırlar. Biz çox vaxt iş görərkən onlarla məsləhətləşir, onların köməyindən istifadə edirik. Gənc müəllimələrimizlə işləyir, onların ixtisaslarına uyğun söhbətlər aparırıq. İbdidai müəllimələrimizlə kurrikulumla bağlı söhbətlər aparır, hər bir şagirdə subyekt kimi yanaşmağı, onların fərdi xüsusiyyətlərini, maraq və meyllərini nəzərə almağı məsləhət görürük. Artıq 1 ilə yaxındır ki, məktəbimizin yeni rəhbəri var. Məktəbimizdə bu bir il ərzində köklü dəyişikliklər baş vermiş və məktəbimizin psixoloji ab-havası müsbətə doğru xeyli dəyişmişdi. Valideynlər əvvəlki kimi məktəbə ögəy münasibət bəsləmirlər. I yarım il ərzində ayrı-ayrı siniflərdə və oktyabrın 28-i IX-XI siniflər üzrə ümumi valideyn iclası keçirilmişdir. Qeyd edək ki, həmin iclasda Lənkəran İH Başçısının nümayəndəsi Tahir müəllim və Lənkəran ŞTŞ-nin nümayəndəsi Güloğlan müəllim iştirak edirdi. Biz də öz növbəmizdə əsasən yaş dövrünün böhran səviyyəsində olan, keçid dövrlərini ( I, V, IX) yaşayan şagirdlərin valideynləri ilə işləməyə, keçid dövrünün psixoloji xüsusiyyətlərini izah etməyə, yaş böhranı zamanı uşaqda baş verən psixoloji dəyişikliklərdən danışmağa çalışırıq. Valideynlərə öz övladlarına düzgün istiqamət vermək, onların hisslərinə hörmət etmək tövsiyə olundu. Qeyd edirik ki, onlar öz övladlarına məhz bu gün lazımdır, əgər uşaq lazım olan diqqəti ailədə görməsı, onu kənarda axtaracaq. Bu “ axtarışlar” isə onu uçurumlara aparacaq. Hər bir uşağın öz dünyası var. Bu dünyaya daxil olmaq, onun acılarına kədərlənib, sevincinə sevinmək hər bir valideynin ümdə vəzifəsidir. Psixoloji bilikləri şagirdlərə mənimsətmək məqsədilə biz əvvəlcə onlara Psixologiya elmi haqqında danışır, məktəbə psixoloji xidmətin məqsəd və vəzifələrini açıqlayırıq. Qeyd edirik ki, psixoloq hər bir şagirdin dostudur, hər bir şagird istədiyi problemləri ( həm şəxsi, həm ailə daxili, həm məktəb daxili) barədə psixoloqa müraciət edib ondan kömək ala bilər. Şüuarımız belədir: SİRRİ YAYMA! ZİYAN VURMA! TƏZYİQ GÖSTƏRMƏ! Ayrı-ayrı siniflərdə Psixoloji biliklər haqqında şagirdlərə məlumat verir, dərsdən sonra onları diskussiyaya dəvət edirik. Şagirdlər bizə diqqətlə qulaq asır, psixoloji bilikləri mənimsədikcə ondan yararlanmağa çalışırlar. Apardığımız işlər bütün məktəb dövründəki şagirdləri əhatə edir. Çətin tərbiyə olunan uşaqların aşkar edilməsi və onlarla korreksiya işinin aparılması müntəzəm gördüyümüz işlərdən biridir. Məktəb reallığını nəzərə alsaq bu gün doğrudan da çətin uşaqlar var. Bir cəhət şəksizdir: bu normal uşaqlar anadan “çətin” və ya “asan” uşaq kimi doğulmayıb. Müəyyən şəraitdə “çətin” uşaq olublar. Uşağın çətin uşaq kimi özünü biruzə verməsində böyüklərin “ əməyi” daha çoxdur. Kənd sosial şəraitində yaşadığımız üçün yüksək dərəcəli “çətin uşaq”larımız yoxdur. Şagird qaydalarını pozan, intizamsızlıq edən uşaqlar var.Çətin uşaqların böyük əksəriyyəti ünsiyyət tələbatı nəinki ailədə, həm də məktəbdə təmin olunmayan yeniyetmələrdir. Onlarla fərdi şəkildə söhbət edir, bir çox psixoloji məsləhətlər veririk. Psixoloqların fikrincə, “pis” uşaq yoxdur, pis münasibət var. Çətin hesab etdiyimiz uşağın özünü öyrənir, onun əhatə dairəsi, oturub-durduğu insanların dünyagörüşünü öyrənir və ona uyğun iş aparırıq. Şəxsiyyətlərarası münasibətlərdə, ailədə problemi olan şagirdlərimiz var. Biz onlarla tez-tez maraqlanır, söhbətlər aparırıq. Məsələn: noyabr ayında ali məktəbə hazırlaşan, qabaqcıl şagirdlərimizdən birinin anası xəstəlikdən dünyasını dəyişdi. O yaş dövrünün böhranlı mərhələsini yaşadıgı üçün biz onunla hər gün maraqlanırıq və ona psixologiya elmlər namizədi S. Məcidovanın “ Həyatı çətinlikləri necə dəf etməli”? başlıqlı psixoloq məsləhətlərini yazıb vermişik. Tövsiyə etdik ki, ən böyük həkim vaxtdır. Vaxt “sagaldır”, çünki hər şey axır və dəyişir.Dünən fəlakət sandığımızı bu gün elə görmürük. Yuxarıda qeyd etmişdik ki, aylıq gördüyümüz işlərlə yanaşı müntəzəm gördüyümüz işlər də var. Müntəzəm gördüyümüz işlərdən biri Psixoloji Xidmət kabinetinin tərtibidir. Məktəbdə kabinetimiz var. Kabinetdə dövlət rəmzləri ilə yanaşı “ Psixoloji Xidmət Güşəsi”, “ Psixika”, “Temperament tipləri”, başlıqlı stendlər var. Biz onları artırmağa, otağımızı daim yeniləşdirməyə çalışırıq. Gənclərin ( XI siniflər) Orduda xidmətə və Vətəni qorumağa psixoloji hazırlığı da müntəzəm gördüyümüz işlərdən biridir. Bu işi ibdidai hərbi hazırlıq müəllimi ilə birgə aparırıq. Vətənpərvərlik hissi psixoloji problemdir, prosesdir. Bu hiss ailədə inkişaf edir, məktəbdə formalaşır, həyatda reallaşır. Məktəbdə bu hissi formalaşdırmaq üçün biz XI sinif şagirdləri ilə müntəzəm işləyirik. Onlara vətənpərvərlik mövzusunda inşa yazdırır, kəndimizin vətən ugrunda şəhid olmuş igidlərindən ( İ. Qasımov; N. Axundov; B. Həsənov; S. Əkbərov və s) danışırıq. Bu işdə bizə məktəbimizin hərbi hazırlıq müəllimi E. Cabbarov kömək edir. O canlı döyüş bölgələrində olduğu üçün şagirdlərə maraqlı faktlar danışır, onları vətəni qorumağa ruhlandırır. Biz də öz növbəmizdə şagirdlərə psixoloqların təkliflərindən danışırıq və onlar maraqla bizə qulaq asırlar. Biz müxtəlif metodlarla şagirdləri Vətəni qorumağa psixoloji cəhətdən hazırlayırıq. Ən gözəl hisslər ata-anaya məhəbbət, vətənə məhəbbət hissi məktəb yaşlarından aşılanmalıdır. Biz də imkan daxilində öz öhdəmizə düşən vəzifəni yerinə yetirməyə çalışırıq. Sağlam psixoloji iqlim yaratmaq məqsədilə şagird və müəllim kollektivlərində şəxsiyyətlərarası münasibətlərin öyrənilməsi üzrə iş aparmaq müntəzəm gördüyümüz işlərdən biridir. Məktəbdə qeyri-rəsmi münasibətlər kifayət qədər inkişaf edib. Onların əksəriyyəti 30-35 ildir bir yerdə işlədikləri üçün bir-birinin xarakterini çox gözəl bilir. Onlar öz aralarındakı qeyri-rəsmi münasibətləri tənzimləməyi bacarır, biz də onlardan məsləhət alırıq. Gənc müəllimlər arasında da şəxsiyyətlərarası münasibətlər normaldır, fikir ayrılıqları baş verəndə onlar öz aralarında bunu həll etməyə çalışır. Şagirdlərimiz arasındakı şəxsiyyətlərarası münasibətləri öyrənmək üçün biz C. Morenonun “ Sosiometriya” və “Referentometriya” kimi psixodiaqnostik metodlardan istifadə edirik. İbdidai və yuxarı siniflərdə bu metodlardan yararlanırıq. Böhranlı yaş mərhələlərini nəzərə alaraq I yarım ildə V, VII, VIII, IX siniflərdə “Sosiometriya” metodundan istifadə etmişik. Ayrı-ayrı siniflərdə şagirdlərə vərəqlər paylamışıq. Vərəqlərdə 2 suala cavab vermək təklif olunur. Cavabların gizli qalmasına söz veririk. I sual: Kiminlə bir partada oturmaq istərdin? II sual: Kiminlə bir partada oturmaq istəməzdin? Bu testə əsasən onlarla işləyir və şəxsiyyətlərarası münasibətləri tənzimləməyə çalışırıq. Müntəzəm görülən işlərdən biri özünütərbiyə, yaşıdları ilə qarşılıqlı münasibətlər sahəsində problemlərlə baglı şagirdlərin fərdi və qrup halında konsultasiyasıdır. Özünütərbiyə özünüqiymətləndirmə və özünüdərkdən başlayır. Bu gün akselerasiya şəraitində şagirdlər özlərini daha tez dərk edir, başqaları ilə müqayisə edib qiymətləndirirlər. Yeniyetməlik dövründə uşaqlar üçün böyüklərdən çox yaşıdlarının fikri əsas olur. Biz hər yaş dövrünün psixoloji xüsusiyyətlərinə uyğun şagirdlərimizlə fərdi və qrup halında konsultativ işlər aparırıq. Onlara müvafiq psixoloji məsləhətlər verir. Bəzən yaşıdlarının köməyindən də istifadə edirik. Yenidəntərbiyə tərbiyədən qat-qat çətindir. Ona görə də hər bir şagird özünə tənqidi yanaşmağı bacarmalı, daim özü-özünü tərbiyə etməlidir. D. Karneqi:“İnsanları dəyişdirmək istəyirsənsə, birinci özündən başla”. Beləliklə şagirdlərimiz öz davranışlarına diqqət yetirir, bir-birilə münasibətdə daha nəzakətli və mülayim olmağa çalışırlar. Valideynlərlə tərbiyənin psixoloji problemləri barədə, peşəyönümü sahəsində iş aparmaq da müntəzəm gördüyümüz işlərdən biridir. Yüksək pedaqoji-psixoloji savadı olan valideynlərlə işləməyə çalışırıq ki, onlar öz növbəsində az savadlı valideynlərlə söhbət aparsın. Çünki şərti nominal qrup kimi müəllimə nisbətən valideyn valideyni daha tez başa düşür. Bundan başqa biz valideynlərlə fərdi söhbət etməyə çalışırıq. Bu gün hər bir valideyn öz övladını tərbiyə etmək üçün onu öyrənməli, uşağın nə istədiyini, necə istədiyini bilməli, onun hisslərinə hörmət etməyi bacarmalıdır. Biz valideynlərlə bu barədə danışırıq. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi məktəbimizə yeni direktorun gəlməsindən sonra valideyn-müəllim əməkdaşlığı möhkəmlənmişdir. Valideynlər məktəbə “ögəy” münasibət bəsləmir. Bizim iş görməyimiz üçün də normal şərait yaranır. Təlimdə geri qalan şagirdlərlə işləmək, onlarla korreksiya işləri aparmaq da müntəzəm gördüyümüz işlərdən biridir. Təlimdə geridə qalmanın 3 səviyyəsini müəyyənləşdirirlər: Ümumi geridə qalma; Xüsusi geridə qalma; Epizodik geridə qalma; Bizim məktəbdə ümumi geridə qalma azlıq təşkil edir. Əsasən xüsusi geridə qalma üstünlük təşkil edir. Bu da uşaqların ali məktəb imtahanlarına hazırlaşması ilə bağlıdır. Artıq VIII sinifdən başlayaraq şagirdlər müvafiq qruplara hazırlaşır və öz qrupuna daxil olan fənnləri yüksək səviyyədə oxuyur, onlara xüsusi maraq göstərir, digər fənnlər isə kölgədə qalır. VIII sinfə qədər isə epizodik geridə qalmalar üstünlük təşkil edir. Yəni şagird gah bu, gah da digər fənndən geri qalmağa başlayır. Bəzən şagirdin bu vəziyyətinə səbəb valideynin biganə münasibəti, hər şeyi müəllimdən gözləməsi olur. Biz ayrı-ayrı siniflər üçün müxtəlif vaxtlarda konsultativ saatlar təşkil edir, onlara bütün fənnlərə yiyələnməyin zəruriliyindən danışırıq. Təbii ki, bu gün biz informasiya cəmiyyətində yaşayırıq. Hər gün çoxlu informasiyalar, internet əlaqələri, kompüter bizim yaxın dostumuza çevrilir. Buna görə də biz şagirdlərimizə asudə vaxtlarını düzgün təşkil etməyə və keçirtməyə köməklik göstəririk. Təlimdə geridə qalmanın qarşısını almaq üçün məktəbdə fizika ( 27. 10. 2011) və kimya ( 2. 12. 2011) gecələri keçirildi. Tədbirlərdə VIII-XI sinif şagirdləri iştirak edirdi. Təlimdə geri qalan uşaqlar da tədbiri böyük maraqla izləyirdilər. Məktəbdə keçirilən tədbirlər şagirdlərin yaş xüsusiyyətlərinə tam uyğundur. Direktorumuzun təşəbbüsü ilə Kukla teatrı təşkil olunmuş və hazırlıq, I sinif şagirdləri böyük maraqla bu teatra tamaşa edirlər. Bundan başqa ibdidai siniflərdə biz şagirdlərin şəxsi keyfiyyətlərini öyrənmək üçün testlər keçırir və cavablar hər bir şagirdin portfoliumuna qoyulur. Ölkəmizdə bütün sahələrdə baş verən uğurlu dəyişikliklər bir daha ümummilli lider H. Əliyev dühasının yaratdığı siyasi kursun düzgün və davamlı olduğunu göstərir. XXI əsr psixologiya əsridir. İnanırıq ki, yaxın gələcəkdə Psixoloji Xidmət sahəsində daha uğurlu nəticələr əldə olunacaq və insanlar ondan yararlana biləcək.
|
|
|
|